Erfgoedontwikkeling in Maarssen  

 

De voortvarende mevrouw Maya Meyer Bergmans die al eerder dit jaar een aantal bijzondere locaties in den lande verwierf, waaronder het paleis Soestdijk, mag zich via MeyerBergman Erfgoedontwikkeling sinds kort eigenaar noemen van de buitenplaats Doornburgh in Maarssen. Op 16 september ging daar een tentoonstelling open met werk van 17 kunstenaars uit vooral Amsterdam en Den Haag. Dat is een voorbeeld van de culturele invulling die mevrouw Meyer waarschijnlijk voor ogen staat. Dat landgoed was eigendom van de Reguliere Kanunnikkessen van het Heilig Graf, maar omdat het met de stand van de eerwaarde zusters steeds beperkter gesteld raakte, kon men de kar niet langer trekken.

Ik was bij de opening van de expositie. Het was matig weer en de tom-tom liet ons bij de terminale aanwijzingen van het traject daarheen in de steek. Dat was die tom-tom niet echt kwalijk te nemen want buitenplaats Doornburgh bleek een ongebruikelijk opgetrokken woon- en leefcomplex. Het klassieke landhuis, statig en zeer voornaam, riep geen twijfel op, maar het was gesloten en toonde trouwens geen directe sporen van recente bewoning. Maar de tentoonstelling bleek uiteindelijk te zijn in de redelijk belendende uit vooral beton opgetrokken ‘priorij’ die pas uit 1966 dateerde. Strak, lange gangen¸ met een toefje Berlage.

Dat klopte architectonisch ook wel weer, want de architect was Jan de Jong, leerling van de Benedictijner monnik en bouwmeester Dom Hans van der Laan, frequent ontwerper in het Brabantse, zelf weer een groot bewonderaar van diezelfde Berlage. Om de hoek ligt het welvarende Maarssen dat tegenwoordig tot de gemeente Stichtse Vecht behoort. Die mooie Vecht is altijd in de buurt en als je op natte dagen goed door de regendruppels heen kijkt, dan zie je hem soms.

Mevrouw Meyer is goed beschouwd de erfgenaam van het Rijke Roomse leven. Dat leven speelde zich helemaal niet zo lang geleden af, rijk ook. De congregatie van die zusters van het Heilig Graf moet namelijk zeer welvarend zijn geweest, want buitenplaats Doornburgh is ook nu nog een lustoord van aanzien. Al googlerend kwam ik wat meer te weten van die bouwmeester Dom Van der Laan. Ik trof een afbelding van de man, statig in toog, alle uiterlijke kenmerken van een zoon van de Heer, zijn talenten in alles dienstbaar.

In de kapel van de priorij klonken niet meet de gebeden en gezangen. Maar Hedy d’Ancona die de tentoonstelling opende kon als oud- minister van cultuur én als kunstvriendin tevreden zijn. Maya Meyer kennen Hagenaars terdege als de jarenlange dirigente van de sculptuurparade op het Voorhout en omstreken. Ze lijkt me niet een dame die van al die mooie objecten woningboulevards wil maken. Qua voortvarendheid wordt ze hoogstens geëvenaard door een andere Haagse dame, Det Regts, die samen met twee andere dames als de vliegende brigade Triple Art door het land raast en landt op prachtige plekken die vooralsnog aan de hedendaagse Beeldenstorm en culturele kaalslag in het algemeen ontkomen zijn.

In de kapel klonk na de woorden van Hedy a capella een stukje uit het kerstoratorium van Bach. Een hond in het auditorium blafte. Hij leek te hebben genoten. Aan de muren van de kapel grote schilderijen met een voor mijn lekenoog enigszins gotische sfeer, een toefje Van Eyk ditmaal. Eigenlijk een beetje Rooms, hetgeen bizar is omdat ik toevallig weet dat de kunstenaar die het maakte, atheïst is.

Ik bedoel maar: er valt op een vroege herfstmiddag in Maarssen heel wat te overdenken. Erfgoedontwikkeling. Triple Art. En weer blafte die hond. Driemaal

 

Deel dit berichtShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone
Han Mulder

Han Mulder

Han Mulder (1935) is journalist en columnist. Hij was o.m. hoofdredacteur van het Leidsch Dagblad, reportageredacteur van Het Parool, werkte voor radio en televisie (o.m. Met het Oog op Morgen, Den Haag Vandaag en Brandpunt), schreef een wekelijkse column in Haagsche Courant en GPD-bladen. Hij verzorgt momenteel een column in het Archeologie Magazine en is lid van de redactie van de Internationale Spectator.
Han Mulder

Latest posts by Han Mulder (see all)

Over Han Mulder

Han Mulder (1935) is journalist en columnist. Hij was o.m. hoofdredacteur van het Leidsch Dagblad, reportageredacteur van Het Parool, werkte voor radio en televisie (o.m. Met het Oog op Morgen, Den Haag Vandaag en Brandpunt), schreef een wekelijkse column in Haagsche Courant en GPD-bladen. Hij verzorgt momenteel een column in het Archeologie Magazine en is lid van de redactie van de Internationale Spectator.