Wedergeboorte

 

Misschien moet er een vraagteken achter bovenstaande aanhef. Dus wedergeboorte? Het leek er het laatste weekend van mei en het eerste van juni in elk geval veel op. Ik heb het over De Appel, het fameuze theater in Scheveningen waaraan de toneelliefhebbers van stad en land zoveel verschuldigd zijn. Het lag er, sinds twee jaar terug uitdagend drama verdween, voornamelijk onttakeld bij. De contouren waren nog wel herkenbaar maar verder was het grotendeels leeg en woest. Het beste dat je er over kon zeggen was dat de nieuwe eigenaar zich aan het beraden was. Zich beraden over een nieuwe toekomst voor het grillig bouwsel dat ooit zijn bestaan als stal voor de paardentram ten dienste van de betere Haagse burgerij begonnen was.

 

Ineens was er twee weken lang uitdagende beeldende kunst te zien aan de muren en gelegenheidswanden die de grootste chaos aan het zicht onttrokken. Kunstenaars, jong en oud uit een andere stal, die van Triple A projects. Dat is een trio bevlogen vrouwen dat steeds wisselende nieuwsgierig makende locaties vindt om alle moois uit hun artistieke manege te presenteren. Niet van de straat trouwens, deze dames. Ze hebben tussen veel bedrijvigheid door allemaal kunstgeschiedenis gestudeerd en één van hen, Det Regts, is intussen zelfs in de Haagse gemeenteraad gekozen. Noblesse oblige. Ze is nog van de VVD ook. Misschien komt het dus uiteindelijk ook nog goed met een Eschermuseum in de voormalige Amerikaanse ambassade en blijft het unieke Zuiderstrandtheater gewoon overeind.

 

Maar goed, we hebben het nu over de artistieke reanimatie van De Appel. Het grote podium waarop Erik Vos, Aus Greidanus en al die andere regisseurs hun gedurfde producties van de Klassieken situeerden, toonde zich nog in zijn aan duisternis grenzende schemering. Nu het toneel voor twee installaties van Barney de Krijger en Sjaak Kooij. In de lange gang, entree van weleer, toonde Lia Harkes een spannende Meeuwenmaaaltijd, en hoe mens en dier tot elkaar veroordeeld zijn met de zee als bemiddelaar. Gerbrand Volger met een indrukwekkend schilderij breed aan de wand vol vergaan idealisme uit oude Sovjetdagen. Verstilde verten van Hans Mulder. Portretten en taferelen van jonge talenten als de Sjaak Kooij van zo-even en Lotje van Lieshout. Plantenladders van Danielle Lopes Cardozo, objecten van André van Lier. Voor muzikaal leven in deze brouwerij zorgt pianist Michiel Munninghoff, kleinzoon van de stadhouder, met zijn jazzy versies van het Great American Songbook, George Gershwin (Embraceble You) en Kurt Weill (Speak Low) en alles daar tussenin.

 

Kortom, mag ik hier spreken van een wedergeboorte van De Appel, al is die kortstondig? Ik meldde al dat de huidige eigenaar grote plannen overweegt. Hij wil het gebouw betrekken bij de belendende kerk die een hotel moet worden. De Appel als lounge, comfortabel en derhalve aangenaam. Een kat heeft negen levens en een Scheveningse paardenstal telt er minstens drie. Want op de paardentram volgden de komedianten en straks het podium wellicht voor het happy hour tussen vijf en zes. Maar de tram is gebleven, lijn 1, direct om de hoek.

 

 

 

 

Deel dit berichtShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone
Han Mulder

Han Mulder

Han Mulder (1935) is journalist en columnist. Hij was o.m. hoofdredacteur van het Leidsch Dagblad, reportageredacteur van Het Parool, werkte voor radio en televisie (o.m. Met het Oog op Morgen, Den Haag Vandaag en Brandpunt), schreef een wekelijkse column in Haagsche Courant en GPD-bladen. Hij verzorgt momenteel een column in het Archeologie Magazine en is lid van de redactie van de Internationale Spectator.
Han Mulder

Latest posts by Han Mulder (see all)

Over Han Mulder

Han Mulder (1935) is journalist en columnist. Hij was o.m. hoofdredacteur van het Leidsch Dagblad, reportageredacteur van Het Parool, werkte voor radio en televisie (o.m. Met het Oog op Morgen, Den Haag Vandaag en Brandpunt), schreef een wekelijkse column in Haagsche Courant en GPD-bladen. Hij verzorgt momenteel een column in het Archeologie Magazine en is lid van de redactie van de Internationale Spectator.